Augmented en Virtual Reality: Belgische B2B en B2C voorbeelden

Digitale Strategie Digital Transformation
Augmented Reality en Virtual Reality voor B2B en B2C

 "Welkom in de wereld van ‘Virtuality’! De verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met Augmented Reality (AR) tot Virtual Reality (VR) en alles ertussen. 

De virtuele revolutie is echt nog maar net begonnen en gaat over veel méér dan enkel gaming. AR-, VR- en Mixed Reality (MR) technologieën gaan de manier hoe we kennis verwerven, hoe we reizen, en zelfs hoe we onze gezondheid opvolgen, transformeren. En het is dichterbij dan we denken. Omdat niets zo sprekend is als voorbeelden van uw buren en conculega’s. Hoe zit het dan in België?"

Dit was de introductie van mijn speaking slot op 20 Thoughts Before Noon. Als één van de 20 sprekers die op die voormiddag aan bod zijn gekomen, was het de bedoeling de aanwezigen te inspireren met een idee, een weetje, een praktisch voorbeeld.

Bekijk het filmpje en de presentatie in deze blogpost.

Mijn 10 minuten speaking slot ging hoofdzakelijk over Belgische B2B en B2C praktijkvoorbeelden van het gebruik van Augmented, Virtual en Mixed Reality applicaties. Dit om iedereen er toch bewust van te maken dat deze technologieën ook in België al toepassingen hebben en resultaten boeken. De criteria van mijn selectie is, dat ze effectief een impact moeten hebben op de business als zodanig en dagdagelijkse interactie met klanten en/of personeelDus géén voorbeelden van toepassingen in games, voor pure campagnedoeleinden of evenementen/beurzen.

Je kan mijn presentatie hierboven of op YouTube herbekijken. Aangezien je in iets méér dan 10 minuten maar weinig tijd hebt om meerdere voorbeelden te bespreken, vind je hieronder nog andere Belgische Virtual Reality of Augmented Reality voorbeelden. Van Mixed Reality heb ik momenteel géén weet van Belgische praktijkvoorbeelden. Dus als je er hebt, voeg ze zeker toe in de comments of stuur me een email. Ook andere VR of AR voorbeelden zijn welkom. 

DISCLAIMER: het is hier niet de bedoeling de technische of theoretische verschillen tussen AR, VR of MR technologie toe te lichten. Voor zij die daar méér over willen weten, is deze driedelige blogpost een goede start - 'Introduction to Augmented, Virtual & Mixed Reality’ door Kazendi.

Augmented Reality (AR)

Héél simpel gezegd en wat kort door de bocht: AR is een grafische interface die over de werkelijkheid komt te liggen, met de bedoeling iets toe te voegen aan de reëele wereld. Waarbij het bekendste voorbeeld wel PokemonGo is.

Belgische AR voorbeelden in B2C

1. Immobiliën - NOAZE: 3-D visualisatie project ter plaatse

2017_Noaze - augmentend Reality_voorbeeld.jpegGebruik makend van AR biedt de projectontwikkelaar Imoya kandidaat-kopers de mogelijkheid aan om ter plaatse te gaan en met behulp van hun smartphone op ware grote het project te bezichtigen. En dit voor de eerste steen gelegd is. Zo krijg je een beter gevoel van de ruimte en positionering van de woning(en).

 

 

 

 

2. E-commerce / Retail - IKEA & Bol.com: interieurapp meubilair

Al in 2013 heeft IKEA een Augmented Reality app op de markt gebracht waarmee klanten virtuele meubels kunnen inpassen in hun interieur, alvorens ze te kopen. Later 2017 plant IKEA een verbeterde versie te lanceren. Op deze manier kan je thuis verschillende producten, stijlen en kleuren proberen in levensechte settings. Dit heeft ook tot gevolg dat er minder retours zijn van producten, want je hebt een véél beter idee of een meubel wel of niet past. 

Ook Bol.com heeft begin dit jaar een gelijkaardige app in België gelanceerd.

Belgische AR voorbeelden B2B

1. Field Repair Services - Flanders Make

 

Het komt er simpelweg op neer dat via AR-smartglasses iemand 'over de schouder' mee kan kijken en naast audio ook visuele instructies kan geven aan herstellers. In principe een méér ervaren hersteller die bijvoorbeeld vanop het hoofdkantoor andere, misschien minder ervaren herstellers, van op afstand kan bijstaan in hun job. 

Dit met de bedoeling efficiënter te zijn en méér 'first-time-fixes' te hebben, wat ook de klanttevredenheid ten goede komt.

In België kan ik géén praktijkvoorbeeld geven van bedrijven die dergelijke technologie effectief inzetten. Als bedrijf kan je je echter inschrijven op een project van Flanders Make - een onderzoekscentrum van de Vlaamse Overheid - dat bedrijven wil ondersteunen in de uitrol van Augmented Reality voor dit type applicaties.

Virtual Reality (VR)

Ook hier wat kort door de bocht: in VR speelt alles zich af in een virtuele wereld op zich, zonder een directe relatie met de werkelijkheid. 

Belgische VR voorbeelden in B2C

1. Toerisme - Connections & Neckerman: virtuele trip door New York 

 

Reisbureaus Neckermann en Connections gebruiken VR-brillen om klanten een voorproefje te geven van reizen die worden aangeboden. Klanten kunnen enkele minuten door een 3D-film van New York lopen en deze zo op een realistische manier ervaren. Dit moet ze over de streep trekken om deze reis te boeken. 

Neckermann geeft aan dat sinds het gebruik van de VR-brillen het aantal boekingen van trips naar New York wereldwijd met 190% is toegenomen.

2. Retail - IKEA: keukeninrichting

In het voor jaar van 2017 kon je terecht in IKEA Hasselt voor een VR proefproject. Dit met de bedoeling klanten te helpen bij het aankoopproces van een keuken. Zo kan je een pannenkoek bakken in je eigen keukenopstelling of er als volwassene en als kind erdoor wandelen. Zo krijg je al een eerste virtuele indruk van je mogelijke toekomstige keuken.

3. Openbaar vervoer - NMBS: VR tegen spoorlopen

Virtual Reality - Infrabel Spoorlopen - 2017.jpegInfrabel lanceerde begin 2017 het concept 'The Box', met als doel jongeren te wijzen op de gevaren van spoorlopen. Dit met de bedoeling om het aantal ongevallen terug te dringen. 

‘The BOX’ is een container waarin jongeren rondlopen met een VR-bril. Ze krijgen een kortfilm te zien van een tiener die te laat is voor een examen. De hoofdrolspeler neemt een kortere weg en loopt de sporen over waar dat verboden is. De afloop kan je zeker al raden.

 

4. Musea - Historium Brugge: virtuele reis door de tijd

Historium in Brugge pakte begin 2017 uit met twee nieuwe VR applicaties waarmee je Brugge in de 15de eeuw kan beleven. Daarmee zijn ze niet aan hun proefstuk toe, maar bouwen ze verder op het succes van hun VR-aanbod. Al sinds 2015 zetten ze in op Virtual Reality om hun bezoekers Brugge op een andere manier te laten ervaren.

Ze bieden dit nu op drie manieren aan:

- door middel van een interactieve VR-film in het museum

- City VR: via een App op uw smartphone in combinatie met Google Cardboardbril. Zo kan u ter plaatse op bepaalde locaties in Brugge de stad ervaren zoals in de 15de eeuw.

- bij u thuis: u kan de VR-app downloaden als u een VR-bril thuis hebt. Momenteel enkel op HTC Vive ter beschikking. 

5. Immobiliën - bezoeken van vastgoed

 

In de immo-sector wordt VR meer en meer ingeburgerd. Dit vooral om potentiële kopers de kans te geven reeds bestaande woningen eerst virtueel te bezichtigen voor ze de keuze maken effectief langs te gaan. Zo kan je zonder op locatie te gaan, verschillende woningen in één uur bezoeken, wat véél efficiënter is.

Maar ook voor nieuwbouwprojecten, krijgen kandidaat-kopers al een zicht op het project en hun woning, vooraleer de eerste steen gelegd is.

Voorbeelden van Belgische immo-kantoren die dit reeds gebruiken:

- Bostoen

- Dewaele

Belgische VR voorbeelden in B2B

1.  Training - DANA Belgium: training personeel 

 

 Virtual Reality biedt enorme mogelijkheden als het gaat over het voorzien van training voor personeelsleden.

Dit proefproject dat momenteel loopt bij DANA Belgium is een mooi voorbeeld van hoe een personeelslid op een virtuele manier leert onderdelen te assembleren of te herstellen. 

2. Bouwsector: VR schaalmodellen 

Gelijkaardig als in het B2C immo-voorbeeld hierboven kan VR op een gelijkaardige manier ingeschakeld worden voor grote renovatie- of nieuwbouwprojecten bv. wolkenkrabbers.

Op die manier kan men verschillende scenario's simuleren, zoals bv. dag en nachtsituaties of lichtinval doorheen de dag.

Als zowel klant als architect een VR bril hebben, kunnen ze ook op afstand overleggen, wat ook nog eens de efficiëntie ten goede komt. Ook in België is men bezig met proefprojecten dergelijke schaal, maar méér daarover naar eind 2017 toe.

De video rechts is een introductie van IrisVR die dergelijke technologie ontwikkelt. Het geeft een duidelijke uitleg van wat de mogelijkheden zijn met deze technologie. 

 

Bedankt dat je deze post tot op het einde hebt gelezen!

Wil je in de toekomst deze blog verder volgen, schrijf je dan in op onze blog.

Met vriendelijke groet

Jonas

   
Reacties