Pokémon Go: Groter worden dan Snapchat, Tinder én Twitter met 1 tweet

Digitale Strategie Social Media

Ik hoor het je al denken: “Oh nee, alweer een filosoferende blogpost over Pokémon Go. Ik snap het ondertussen wel, what’s new?”

Het feit dat er voor dit ‘onschuldige’ spelletje amper promo is gemaakt, dàt is nieuw. Na lang en grondig zoeken vond ik niet veel meer dan 1 tweet van ontwikkelaar Niantic. Toch hebben ze binnen enkele dagen meer daily users dan internet giganten als Twitter, Snapchat en Tinder. Dat is op z’n minst merkwaardig en bewonderenswaardig. Maar hoe doen ze dat dan?

Pokémon Go: Groter worden dan Snapchat, Tinder én Twitter met 1 tweet

Als notoir nineties kid en undefeated Pokémon Master van Oost-Vlaanderen in 2000 en 2001 ben ik misschien bevooroordeeld. Maar zelfs mijn doorwinterde, ervaren, gepokte en gemazelde collega’s (lees: mijn baas) zijn verbaasd over de ongeziene exponentiële groei van Pokémon Go. Je zou simpelweg het succes volledig kunnen toeschrijven aan het merk Pokémon en dat zal zeker een belangrijke rol spelen, maar er is meer dat marketeers kunnen leren van wat er zich de afgelopen dagen op The Interwebz heeft afgespeeld.

Eigenlijk bestond Pokémon Go al in de vorm van Ingress. Nog nooit van gehoord? Dat is normaal, de app was ook niet zo heel erg populair en je snapt direct waarom als je hun site bezoekt. Maar dezelfde technologie in een Pokémon-jasje stoppen is nog geen garantie op succes.

Waarom is Pokémon Go dan wel zo’n succes? 

De makers van Pokémon Go hebben heel goed naar de succesfactoren van Snapchat gekeken en de technieken die zij hebben gebruikt om zo immens populair te worden op korte tijd.

Pokémon Go is sociaal vanuit de core van het spel en heeft een sociaal aspect dat verschilt van het traditionele delen op social media platformen. Zij zetten veel meer in op elementen die de app promoten via word-of-mouth, zoals Snapchat.

Er zijn 5 grote elementen die daarvoor zorgen:

  1. Het scherm integraal gebruiken

  2. Werkt enkel wanneer het open staat

  3. Gamification door nieuwe gebieden en POI’s te bezoeken

  4. Het onstaan van een geheim vennootschap

  5. Duidelijk publiekelijk gebruik

Pokémon Go gebruikt het scherm integraal en werkt enkel wanneer het open staat 

POkemonGoBlog.png

Pokémon trainers kunnen alleen maar spelen als de app volledig open staat. Er zijn geen notificaties die je verwittigen wanneer er een Pokémon in de buurt is, want dat bederft het spelplezier. Door het volledige scherm te gebruiken zijn gebruikers veel actiever betrokken bij het spel. Deze twee samen zorgen ervoor dat er meer kans is dat je de app gaat  gebruiken als je in de buurt bent van andere mensen, waardoor meer mensen de app leren kennen.

Dit is heel vergelijkbaar met Snapchat, dat gebruikers ook verplicht om volledig gefocust te zijn op de app en voorkomt dat je Snapchat in de achtergrond gaat gebruiken. Wanneer ik een snap krijg, moet ik al de rest even on hold zetten want anders kan de snap verdwijnen of heb ik hem niet goed gezien. 

Pokémon Go is daar vergelijkbaar in want wanneer er een Pokémon verschijnt moet je hem direct vangen of hij verdwijnt weer. Dat is, vanuit een social sharing perspectief, een ongelofelijk krachtig element. Want wanneer ik het gesprek met mijn gezelschap even op pauze zet om een nieuwe Pokémon te vangen, zal ik ook moeten verklaren waarom ik zo ‘onbeleefd’ ben. Waardoor de word-of-mouth zich direct verder zet.

Pokémon Go’s gebruik van de camera in het volledige scherm zorgt voor het makkelijk maken van heel deelbare content. Er zijn ondertussen al ontelbaar veel foto’s te vinden van Pokémon die opduiken op alledaagse plaatsen en momenten. Dit spoort andere spelers aan om ook leuke, grappige,… foto’s te maken en te delen. Om dit aspect optimaal uit te buiten is er een knop in het spel waarmee je met 1 klik een foto maakt voor je verder speelt. Snapchat heeft ook heel veel voordeel ondervonden van snaps die op andere netwerken werden gedeeld. Er zijn zelfs Twitter accounts die alleen maar leuke snaps herposten en dat gaat voor Pokémon Go ook zo zijn. 

Gamification door nieuwe gebieden en POI’s te bezoeken

In Pokémon Go moet je Pokéstops & Gyms bezoeken om voortgang te maken in het spel. Pokéstops zijn Points-of-Interest zoals kerken, monumenten, winkels,… . Ik merk bij mezelf dat ik al plekjes in Gent heb bezocht waar ik nog nooit ben geweest en voel me vaak een toerist in mijn eigen stad. Zelfs het beruchte Citaldelpark is na 20u nog een heel gezellige plaats om te vertoeven met andere trainers.

Alhoewel ik graag alleen reis, vind ik (en velen met mij) het veel leuker om dit met vrienden te doen en al eens een ommetje te maken tussen 2 Pokéstops via een kroeg. Tijdens die kroege…ehm Pokéstoptochten, zijn we allemaal de app non-stop aan het gebruiken want als een Pokémon opduikt, kunnen we deze allemaal vangen en zullen we elkaar ook aanmoedigen om nog een volgende stop te doen en langer te spelen.  

Snapchat heeft een vergelijkbaar element met de geofilters. Wanneer je een bepaalde regio of stad bezoekt krijg je unieke filters ter beschikking die enkel daar ter beschikking zijn. Dit motiveert snapchatters om bij elke nieuwe plek waar ze komen, te kijken of ze nieuwe filters hebben waarmee ze kunnen uitpakken in hun story.

Duidelijk publiekelijk gebruik en het ontstaan van een geheim vennootschap 

Pokémon Go versus andere hypesDe points-of-interest uit het vorige punt zoals bijvoorbeeld de Vlasmarkt (red. vanavond beginnen de Feesten!) waren al populair voor Pokémon Go uitkwam en daar zijn ze het wel gewoon om veel mensen te zien. Maar tientallen op hun telefoon gefixeerde jongeren die ineens in groepjes opduiken en heel enthousiast worden als ze een nieuwe Pokémon hebben gevangen, dat vinden ze daar zelfs vreemd. Ik ben al enkele keren aangesproken om te vragen wat we aan het doen waren. Een vraag (of op z’n minst blik) die de Snapchatters onder jullie wel zullen kennen wanneer je met je open mond of uitgestoken tong naar je GSM gaapt tot er een hondentong verschijnt. De word-of-mouth wordt nog groter wanneer je deze snapchat filters gaat gebruiken met je vrienden. Het allerbeste voorbeeld daarvan is de face swap filter van Snapchat.

Het geheime vennootschap (what’s in a name?) van Pokémon trainers zit ook ingebakken in de core van het spel. Doordat alle spelers op dezelfde plaatsen samenkomen, begin je heel snel te praten met elkaar. Zo geraakte ik op mijn eerste tocht direct aan de praat met buren waar ik al een half jaar beleefd naar knik als ik door mijn straat wandel. Maar ook op andere plaatsen kan ik de Pokémon trainers er zo uit halen door hun gedrag, net zoals ik iemand die een snapchat aan het maken is vrij snel herken in het straatbeeld. Dit moedigt aan om de app nog meer te gebruiken.

De conclusie voor marketeers

Of Pokémon een kort fenomeen is en of we vertrokken zijn voor enkele jaren, dat laat ik in het midden. De app staat nog in zijn kinderschoenen en het zal van Niantic afhangen wat ze er mee gaan doen. De mogelijkheden zijn alvast eindeloos. Maar wat ik wel niet in het midden laat is hoe fenomenaal Pokémon Go is vanuit het sociale en marketing standpunt. En vooral, het is niet op een traditionele manier. Pokémon Go gebruikt, net zoals Snapchat, word-of-mouth om de populariteit van hun app te vergroten. Zij bewijzen dat word-of-mouth niet enkel earned media is, maar ook owned!

Wil je graag eens een uurtje Pokémon gaan vangen en over digitale marketing kletsen?
Dan kan je me altijd hier contacteren.

Groetjes,

Dries De Kimpe

P.S. Wil je op de hoogte blijven wanneer we een nieuwe blog posten? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.  

   
Reacties